Doktor Boszi ★ Szemhéjpúder-allergia: Kármin, életem megrontója!

, , 4 komment
Sziasztok!

A mai poszt helyreigazítás és figyelemfelhívó jelleggel íródott. Már több ízben említettem, hogy bizonyos szemhéjpúderek irritációt váltanak ki a szemhéjamon, melynek oka mindeddig rejtély volt számomra. Egy szerencsétlen véletlen végül rávilágított a probléma gyökére: a kárminra. Ez a szemhéjpúderek egy kedvelt, piros színű festékanyaga, mely az arra érzékenyeknél sajnos allergiás reakciót okozhat.


Mi is ez a kármin? Minden piros és lila szemhéjpúderben benne van?
Ha ti is érzékenyek vagytok egy-egy szemhéjpúderre, és érdekelnek a válaszok, olvassatok tovább!


Prológus - Az én történetem

A történet egy részét a Búcsúsmink a Naked 3-mal című posztból már ismerhetitek, itt csak röviden eleveníteném fel. Minden a Too Faced Chocolate Bar palettával kezdődött, ami időnként elég komoly irritációt okozott: felduzzadt szemhéjak, bevérzett, könnyező szemek. A Naked 3-nál alapvetően ilyet nem tapasztaltam, egészen míg nem készítttem a (nagyon fontos: mély bordó)  Blackheart árnyalat főszereplésével egy sminket. A duzzanat ugyan elmaradt, de a szemem másnap reggelre bevérzett, a szemhéjam pedig elkezdett hámlani.

Búcsúsmink a Naked 3-mal.
Még több kép ITT.

A kármin már egy ideje gyanús volt, de kizártam, mivel az összetevő lista szerint a Nude Tude paletta szemhéjpúderei is tartalmazzák ezt a piros színezéket, és attól soha semmi bajom nem volt. Eddig... Egész pontosan addig, amíg nem készítettem egy őszi füstös sminket a palettával, amiben a (fontos infó!) barnás bordó árnyalatból tettem kb. 1 kilót a szemhéjamra. Amíg a blogbejegyzés elkészült, a szememnek semmi baja nem volt. De estére... Erősen elcsodálkoztam, hogy "Jé, mintha nem is lenne rejtett a szemhéjam!". Hát igen, ennyire fel volt dagadva. :(

Smink a Nude Tude palettával.
Még több kép: ITT.

Ezen a ponton teljesen világossá vált, hogy a szenvedéseim nem valami titokzatos X formula okozza, amit csak az Urban Decay és a Too Faced adagol a szemhéjpúdereihez, és nem is a púderek finom őrlése, ahogy arra korábban gyanakodtam. Sajnos el kellett fogadnom: allergiás vagyok a kárminra. :(


Mi is ez a kármin és milyen termékekben használják?

A kármin egy vörös festékanyag, amit a fügekaktuszokon élősködő bíbortetű nőstényeinek páncéljából állítanak elő (Wikipédia). Az így nyert színezéket rúzsokban, pirosítókban és szemhéjpúderekben használják a kozmetikai cégek, és az összetevők listájában "carmine" vagy "Cl. 75470" fedőnevekkel illetik.

A bíbortetvek szárított formája.
A kép forrása: ITT.

A szemhéjpúderek közül természetesen a pirosak és bordók, amiben kármint találhatunk, de ugyanígy kedvelt színezőanyaga a lila szemfestékeknek, sőt bizonyos zöld és kék festékekben is előfordulhat (Dr. Susanne). Az érdekesség kedvéért végignéztem a Too Faced Chocolate Bar palettámat, és az alábbi képen bejelöltem, hogy a leírás szerint melyik szemhéjpúderek tartalmaznak kármint. Igen, a rózsaszín és a legártatlanabbnak tűnő világosbarna is...


Egyébként, érdekes módon bizonyos palettáknál nem részletezik szemhéjpúderre lebontva az összetevőket. Így például a Naked 3 és a Nude Tude paletta összetevő listájban is csak az összesített "may contain" azaz a "tartalmazhat" kategóriában említik a kármint. Ezt nem tartom túl hasznos megoldásnak. 

Hogy a kárminallergiám csak a szemhéjpúderek kapcsán jelentkezett, annak egyetlen oka, hogy a szemhéjunk bőre vékonyabb és érzékenyebb, mint az arcunk többi részén. A szemhéj különleges érzékenységét személyes tapasztalattal is meg tudom erősíteni: amikor az irritáció okát keresetem a Too Faced Chocolate Bar esetében, az egész palettát kiszvaccsoltam a karom belső felére, és több óra után sem tapasztaltam semmilyen elváltozást...


Viszlát lila és bordó szemhéjpúderek?

Azért nem esszük ilyen forrón a kását! Mindenképpen viszlát, kármintartalmú lila és bordó szemhéjpúderek, viszont helló vegán és olcsó kozmetikumok! A vegán kozmetikumok azért jöhetnek szóba, mert nem tartalmaznak semmilyen állati eredetű összetevőt. Így ezek elkészítésénél természetesen egyetlen bíbortetűnek sem esik bántódása. Node, az elérhető árú vegán márkák nem hemzsegnek a makeup piacon, én egyedül az e.l.f.-et tudom példaként említeni. (Ha ti tudtok más, alacsony árfekvésű vegán márkákat, mindenképpen osszátok meg velem kommentben!) 


Ilyenkor jönnek az olcsóbb kozmetikumok, úgy mint a Makeup Revolution, a Sleek vagy a NYX. Az elérhető árak kulcsa a kevésbé drága összetevők alkalmazása. Márpedig a kármin előállítása a rovarok begyűjtése, válogatása és feldolgozása miatt költségesebb, mint más mesteréges színezékeké (Causes of Color), például a vörös vas-oxidé (Cl 77491). Ebben az esetben azért legyünk körültekintőek! Vásárlás előtt mindenképpen érdemes átböngészni az összetevőket, mert például a Makeup Revolution Eye Dust-jaiban előfordulhat kármin.


Hogy néhány csodás bordó, lila vagy éppen rózsaszín szemhéjpúdereket tartalmazó palettát említsek a kármin veszélye nélkül: a Sleek Vintage Romance, az I Heart Makeup Too Faced hasonmása, az I Heart Chocolate, szintén veszélytelen a Makeup Revolution Naked 3 dupe-ja, az Iconic 3, de a Sleek legújabb Enchanted Forest bordóihoz is bátran nyúlhatunk.


Összegzés

A kárminallergia nagyon kellemetlen, ez nem kérdés, hiszen olyan csodás termékekről csúszunk le, mint például a Too Faced Chocolate Bar. De egyrészt szerencsére ez nem sokakat érint. Másrészt úgy gondolom, ha ettől is szenvedünk, kis odafigyeléssel ezzel az érzékenységgel együtt is elkészíthetjük álmaink bordó, lila vagy éppen rózsaszín sminkjét: a makeup piacon szép számmal találni kárminmentes szemhéjpúdereket ezekben a színekben.

Ha az allergia jeleit tapasztaljuk magunkon, mindig ellenőrizzük a termékek összetevőit! Emellett, ha bizonytalanak vagyunk egy magasab árfekvésű termékben, vagy egy smink erejéig kérjük kölcsön a kérdéses palettát valakitől, vagy ha van lehetőségünk egy egyszerű "próbasminket" kérni a boltban (ha külföldön vásároltok például Urban Decay vagy Too Faced termékeket, ez többnyire egy létező opció), ezzel a lehetőséggel mindenképpen éljünk! A nap végéig ki fog derülni, hogy az adott terméket szereti vagy nem szereti a szemhéjunk.

Végezetül még annyit megemlítenék, hogy a kármin körüli kutatómunkám során természetesen a Too Faced Semi-Sweet Chocolate Bar palettáját is ellenőriztem, és abban csak egyetlen szemhéjpúder tartalmaz kármint... Kezdem félteni a pénztárcám! :D


Remélem, hasznosnak találtátok a mai összeállítást! :)
Ti hogy álltok a piros szemhéjpúderekkel? Remélem, ti bátran viselhetitek őket! ^.^

Legyen szép napotok:

ZsebBoszi


4 megjegyzés:

  1. Hm...nekem néha könnyezik a szemem sminktől, de azt még nem vettem eszre mitől. Mármint van hogy csak tus van rajtam, vagy komplett szemsmink és kifolyik az agyam a helyéről. Viszont én allergiás vagyok Mindenre, vagyis asztmás, szóval nem tudom...na mindegy de majd kitapasztalom amit írtál, hátha ez az összetevő a ludas.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálam eddig szerencsére a szénanátha volt a legnagyobb allergia, és azt hiszem, még ezzel a kárminallergiával is együtt tudok élni. Azért az asztma nem játék, sajnálom, hogy érintett vagy benne! :( Érdemes nézegetni a sminkek összetevőit, hátha nálad is kiderül, mi okozza a könnyezést!

      Törlés
  2. Bevérzik, hámlik??? Ritkán nyúlok paletta után, a szemceruza híve vagyok, főleg, ha csillogó, úgyhogy egyelőre ez a veszély még nem fenyegetett az Essence termékeknél. Jó, hogy vége tudod, mit kell figyelni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sajnos a csokipaletta ilyeneket tett a szememmel, és a Naked 3 Blackheart árnyalata is. Reggelre hámlott a szemhéjam, és nagyon piros volt a szemem... :( Meglepődnék, ha az Essence termékekben lenne kármin. Nagyon örülök neki, hogy végre kiderült, mi a gond, így egy csomó kellemetlenséget megelőzhetek, beleértve a feleslegesen kiadott pénzeket olyan palettákra, amiket nem tudok kihasználni...

      Törlés